Smużenie na ekranie monitora występuje jeśli czas reakcji piksela jest zbyt długi. Objawia się podczas przemieszczania obiektów na kontrastującym tle. Brzegi takich obiektów są rozmyte a za obiektem widać efekt przypominający ogon komety. Po prostu piksele, które mają przełączyć swój kolor na kolor tła robią to zbyt wolno pokazując jeszcze przez jakiś czas kolor obiektu.
Efekt smużenia był bardzo uciążliwy w pierwszych monitorach LCD. Obecnie czasy reakcji pikseli zostały mocno skrócone. Ciągle jednak jest to istotny problem dla osób, które zajmują się animacją czy dynamicznymi grami komputerowymi.
Efekt jest tym większy im większy kontrast pomiędzy tłem a przemieszczającym się obiektem. Na rysunku poniżej pokazałem jak może wyglądać smużenie w sytuacji, w której czarny kwadrat przesuwa się na białym tle.
Zamieszczony poniżej film przedstawia test smużenia z programu Eizo-test. Występujący efekt smużenia jest zwielokrotniony przez rozmycie powstające podczas rejestracji klatki obrazu.
Zamieszczony poniżej film przedstawia test smużenia z programu Pixel Persistence Analyzer 1.011e. Występujący efekt smużenia jest zwielokrotniony przez rozmycie powstające podczas rejestracji klatki obrazu.