Materiałoznastwo :: Procesy introligatorskie :: Technologia składu tekstu :: Strona główna |
Techniki druku Drukowanie jest procesem wielokrotnego otrzymywania jednakowych odbitek przez przeniesienie farby z formy drukowej na podłoże (papier, folia, tkaniny i inne materiały). Technika typograficzna - w tej technice elementy drukujące znajdują się powyżej formy drukowej. W technice typograficznej inaczej technice druku wypukłego najczęściej drukowało się gazety. Technika wklęsłodrukowa (rotograwiura) - w tej technice elementy drukujące znajdują się poniżej poziomu formy drukowej. W technice wklęsłodruku drukuje się gazety. Technikę można też wykorzystać do drukowania na materiale. Diapozytyw - film który wychodzi z naświetlarki. Technika druku offsetowego (płaskiego) - charakteryzuje się tym, że elementy drukujące i niedrukujące znajdują się na tej samej płaszczyźnie. Proces drukowania polega na zjawisku fizyko-chemicznym wzajemnego odpychania się cząsteczek wody (miejsca niedrukujące) oraz farby (tłuszczu, miejsca drukujące). Elementy drukujące są elementami deofilowymi tzn. przyjmują tłustą farbę natomiast elementy niedrukujące mają właściwości hydrofilowe tzn. przyciągają cząsteczki wody odpychają cząsteczki farby.
1 punkt typograficzny = 0,376 mm 1 cycero ( 1 cyc. Lub 1 c ) = 12 pkt = 4,512 mm 1 kwadrat ( 1 kw) = 4 cycero = 48 punktów =18,04 mm
mm = (Pkt
* 3) / 8
Miary stopni pism:
Podział kolumny na elementy nie drukujące:
Podział i budowa pisma: Podział pisma, czcionki dzielimy na:
Linie jako elementy graficzne: Linie jest elementem graficznym najczęściej o jednakowej grubości dająca w druku odbitka. Rodzaje linii:
Czcionka i jej budowa: Czcionka jest elementem graficznym dającym w procesie drukarni obraz na odbitce. Czcionka składa się z następujących elementów:
Znaki pisarskie: Kropka- przed kropką nie dajemy odstępu: przy składaniu dat 12.09.1998, w godzinach, w podpisach pod ilustracjami chyba że jest zdanie złożone to wtedy dajemy, między 12,13zł. Myślnik - odstęp przy wyliczaniu tekstu powinien być równy, oprócz zastosowań w składzie tekstu gładkiego stosowany też w składach chemicznych, matematycznych i fizycznych. W tym wypadku znak jest składany bez żadnych odstępów 5-10; 5- 9. Wielokropek (....) - jeśli poprzedza je wykrzyknik (!...) składa się bez odstępu po wyrazie jego dotyczącym lub przed Nawias () - rozróżniamy trzy rodzaje nawiasów zwykłe, klamrowe, kwadratowe(),{}, []. Należy je składać bez odstępu od tekstu które obejmują, przed nawiasem zamykającym nie wolno wstawiać innych znaków interpunkcyjnych, gdy umieszczamy nawias jeden za drugim nie dajemy pauzy{[ , << >> - cudzysłów - po cudzysłowiu nie dajemy odstępów jedynym odstępstwem od zasady jest " ,......... ......... Łącznik (dywiz) - króciutki myślnik nie dajemy żadnego odstępu
Zasada dzielenia i przenoszenia wyrazów: Nie wolno przedzielać sylaby li, nie powinno się zawieszać pauzy (zostawiać coś na końcu wiersza a, e, w), nie wolno dzielić wszelkiego rodzaju skrótów, nie wolno zawieszać liczb na końcu wiersza, nie wolno rozdzielać miar w poszczególnych wierszach, nie wolno dzielić nazw instytucji. Inne znaki w procesie składu tekstu: Znaki %,o - składane są bezpośrednio przy liczbach do których są odwołane. Odstęp między znakiem paragrafu a liczbą powinien być wielkością stałą i wynosić półfireta tekstu podstawowego 8 odstęp 4. Odstęp w cyfrach które zwierają więcej niż 5 znaków 25 000 000.
Zasady przy składaniu tekstów i wierszy:
Wyróżnienia w tekście: Przy składzie tekstów wyróżnienia dokonujemy za pomocą kursy, spacjowania między literami w piśmie 6 pkt nie powinien być większy niż 1 pkt, w piśmie o wyższym stopniu spacja powinna wynosić 2 pkt. Zastosowanie odmiany pisma grubego i pół grubego, kapitalików, wersalików - przy składzie tytułów, przy wyróżnieniach nazwisk. Końcówka akapitu nie mniejsza niż 1/3 wiersza.
Składanie tytułów: Jeśli tytuł nie mieści się w jednym wierszu należy podzielić go w sposób tematyczno- logiczny. Musi być odpowiednio umieszczony, tytuł wcięty w tekst, tytuł jako marginalia (tekst umieszczony na marginesie) poza kolumną, podkreślenie.
Technologia składu poezji i utworów dramatycznych: Generalne zasady składu poezji:
Maszynopis wydawniczy - materiał wydawniczy napisany na maszynie do pisania lub wydruk z drukarki (odpowiedni stopień pisma), odpowiednio sprawdzony pod względem merytorycznym, zadiustowany (techniczno-technologiczne opracowanie tekstu). Przeznaczony do składania lub składania i łamania tekstu. Maszynopis jednolity wydawniczy - maszynopis o jednolitym charakterze czyli sam tekst lub same tabele lub same wzory wszystko to jednakowym charakterze technologicznym Maszynopis wydawniczy niejednolity - skomasowanie tekstowe, tabelarycznie, reprodukcyjne lecz nadające się do oddzielenia.
Wymogi stawiane maszynopisom:
Znaki adiustacyjne:
Szkic wydawniczy - dyspozycja rysunkowa wykonana odręcznie odpowiednio wymiarowana mająca poprawić prace operatora komputera w procesie formowania i łamania tekstu. Makieta- kartki określonego formatu projektowanych kolumn w skali 1:1. Makieta stanowi integralny wzór do łamania danej pozycji wydawniczej powinna być ona akceptowana przez wydawnictwo lub autora. Oryginał - w rozumieniu wydawniczym jest to przedmiot przeznaczony do reprodukcji. Może to być obraz, rysunek, zdjęcie jest to oryginał fotograficzny. Kadr - fragment oryginału przeznaczony do reprodukowania.
Zadania korektorskie:
Układy graficzne w zastosowaniu kart tytułowych:
Elementy książki: Książka jako pozycja wydawnicza składa się składa się z następujących elementów: Karta tytułowa - rozróżniamy dwa rodzaje kart tytułowych
Wyżej wymienione karty tytułowe ze względu na ich specyfikę powinniśmy stosować odpowiedni wkład graficzny dobierając go pod kątem potencjonalnego czytelnika. Po kartach tytułowych w wielu wypadkach pozycjach wydawniczych znajduje się tzw. materiały wprowadzające należy do nich
Tekst główny - podstawowa część dzieła może być wyrażona w czterech rodzajach tekstów.
Dedykacja - jest wyrazem uznania lub uczuć autora w stosunku do osoby lub osób, której pozycja jest poświęcona. Dedykacje zawsze umieszczamy na stronie nieparzystej bezpośrednio po stronie tytułowej. W związku z osobistym charakterem dedykacji zaleca się składać pismem pochyłym można też zastosować wersaliki lub kapitaliki. Jeśli dedykacja jest krótka tzn. 2-3 wyrazy rezygnujemy z wyróżnień. Układ poszczególnych wierszy dedykacji powinien być spokojny, możliwie prosty i estetyczny. Powinno one swym charakterem nawiązywać do kompozycji całości pracy. Motto - najczęściej cytat z cudzego utworu wybrany przez autora w celu podkreślenia myśli tematycznej dzieła. Motto może odnosić się do całości pozycji wydawniczej lub poszczególnych rozdziałów. Tekst służący za motto może być napisany prozą lub wierszem. Motto składane jest najczęściej krojem pisma takim samym jak tekst zasadniczy, natomiast wielkością o stopień lub dwa od tekstu zasadniczego. Motto do całej książki umieszcza się bezpośrednio po kartach tytułowych na pierwszej nieparzystej. W wypadku gdy występuje motto i dedykacja, wtedy dedykacje umieszczamy na pierwszej stronnicy czwórki tytułowej, pełni ona wtedy formę tytułu ochronnego. Motto natomiast zostaje na pierwszej nieparzystej po czwórce tytułowej. Jeśli natomiast motto dotyczy poszczególnych rozdziałów wtedy umieszczamy je bezpośrednio po tytule rozdziału, a przed jego tekstem zasadniczym. Przy składzie motta można zastosować kursywę natomiast nazwisko autora wersalikiem lub kapitalikiem. Przedmowa- treść napisana przez autora pracy, wydawcę lub redaktora można ją spotkać pod inną nazwą (od autora, do wydawnictwa, od redakcji) umieszcza się ją przed tekstem zasadniczym pracy bezpośrednio po kartach tytułowych. Przedmowa może być opatrzona datą i podpisem autora. Wstęp - w pozycji wydawniczej może znajdować się wstęp autora całości tekstu lub może być wstęp do poszczególnych rozdziałów. Wstęp niejednokrotnie noszący nazwę wprowadzenia traktowany jest jako treść zasadnicza. Dlatego też składamy go krojem i stopniem pisma identycznym jak tekst główny i zawsze rozpoczynamy od strony nieparzystej. Odrębną rolę w pozycjach wydawniczych spełnia tzw. wstęp krytyczny jest on wpisany przez innego autora i stanowi część oddzielną od całości. Niejednokrotnie wstęp w swojej objętości obszerny. Ten rodzaj wstępu powinniśmy na swój sposób wyróżnić stosując zmniejszenie stopnia pisma o 1 oraz zastosować różną od tekstu zasadniczego interlinię. Posłowie- w zależności od treści i charakteru danego dzieła, posłowie składa się tym samym krojem pisma co tekst zasadniczy lecz zmniejszamy o 1 stopień. Posłowie innego autora należy wyróżnić poprzez zastosowanie (lub nie) interlinii różnej niż tekst zasadniczy. Posłowie autora umieszcza się bezpośrednio po tekście zasadniczym dobrze jeśli jest to kolumna nieparzysta jeśli po tekście znajdują się przypisy lub bibliografia wtedy posłowie umieszczamy po nich. Skorowidze (indeksy) - z reguły są w nie wyposażone książki naukowe lub popularnonaukowe, mają one za zadanie ułatwić czytelnikowi szybkie odnalezienie interesującego go tematu. Rozróżnia się skorowidz nazwisk, nazw rzeczy. Składa się on z dwóch zasadniczych elementów tzn. hasła (nazwisko, nazwa geograficzna) i wskaźnika (cyfra oznaczająca stronę na której znajduje się następujący temat. Skorowidze składa się o 1 lub 2 stopnie mniejsze od pisma zasadniczego, można je składać 1, 2 lub 3 oddzielającą poszczególne łamy interlinią o grubości od 6 do 12 pkt. Skorowidze umieszczamy bezpośrednio po tekście zasadniczym. Ważne by skorowidz był układany alfabetycznie. Wykaz skrótów - spotykamy najczęściej w wydawnictwach naukowych, opracowaniach technicznych, encyklopediach, słownikach, technicznych poradnikach zawodowych. Zawiera on używane w tekście skróty wraz z ich objaśnieniem. Skrót od objaśnienia oddzielamy ( myślnikiem lub odstępem wyjątkowo w słownikach =). Wykaz skrótów składa się o stopień pisma mniejszy od pisma podstawowego. Można umieszczać go 1, 2, 3 łamowo oddzielając poszczególne łamy od siebie interlinią od 6 do 12 pkt. Wykaz skrótów umieszczamy najczęściej na kolumnie wakatowej poprzedzającej tekst zasadniczy, możemy także zastosować do poszczególnych działów i wtedy umieszczamy go bezpośrednio przed nimi. Wykazy ilustracji, map i tabel - mają zastosowanie w pozycjach naukowych, geograficznych, albumowych są w zasadzie elementami rejestrującymi dlatego też nie mają większego wpływu na treść i objętość. Zawierają najczęściej tylko kolejne liczby, tytuły, mapy, tabele czy podpisy ilustracji. Składamy je zawsze o 1 lub 2 stopnie mniejszym od tekstu zasadniczego. Streszczenie obcojęzyczne - spotyka się głównie w pozycjach naukowych i zawodowych. Umieszcza się je bezpośrednio po rozdziałach lub artykułach których dotyczą. Jeśli streszczeń jest kilka powinny być w swoim charakterz i szacie graficznej takie same. Spis treści - powinien być przede wszystkim przejrzysty o estetycznym i prostym układzie graficznym. Składa się go czcionką o stopień mniejszą niż tekst zasadniczy, z zastosowaniem w celu uzyskania większej przejrzystości interliniowania. Zasadniczy spis treści składa się z: 1) tytułu rozdziału, 2) podrozdziału, 3) cyfry określające jego rozpoczęcie w tekście zasadniczym. Rozróżniamy wiele rozwiązań graficznych spisu treści. Do najważniejszych zaliczamy klasyczny i techniczny. Tytuły rozdziałów od cyfr mogą być oddzielone kropkami, które to są od siebie w odstępach 1,5 do 2 firetów i przy składzie spisu treści należy zwrócić uwagę by kropki z poszczególnych wierszy zawsze przecinały się w linii prostej. Paginacja - służy do oznaczania numerów stron w książce, oraz wskazaniu w spisie treści. W książkach stosujemy dwa rodzaje paginacji. Paginacja zwykła umieszczona na lewym i prawym stanie kolumny, górnym lub dolnym marginesie. Paginacja żywa [numer strony (nazwisko autora, tytuł dzieła, nazwa rozdziału)] nie numerujemy stron tytułowych, wakatów i stron pustych do ? kolumny i ostatniej strony dzieła, strony zawierające w całości ilustracje.
Arkusz wydawniczy i arkusz drukarski: Arkusz wydawniczy - określenie służące do zobrazowania wyjściowej objętości pozycji wydawniczej w etapie przygotowania w wydawnictwie. Zawiera on 40 000 znaków wraz z odstępami tj. średnio 22 stronnice znormalizowanego maszynopisu - dotyczy pozycji typu, powieść, opowiadanie. Arkusz wydawniczy ma ścisłe powiązanie z wynikającym z niego arkuszem drukarskim (materiały wydawnicze zostają przeniesione na kolumny typograficzne. Arkusz drukarski zawiera 8 stron formatu A4, 16 - A5, 32 - A6
Złoty podział w drukarstwie: a : b = b : (a + b)Teoria złotego podziału odcinka głosi, że odcinek jest podzielony wtedy na dwa mniejsze z zachowaniem złotej proporcji, gdy stosunek długości mniejszej części do większej jest równy stosunkowi większej do całego odcinka.np: 3:5 , 5:8, 8:13 ....... Zastosowanie złotego podziału w drukarstwie: Złota proporcja znalazła praktyczne zastosowanie min. Przy ustalaniu właściwych marginesów w produkcji dziełowej, wyznaczenie miejsca tekstu stronie tytułowej, rozmieszczenie ilustracji, planowaniu formatów itd. Ze złotego podziału wynika, że kolumna jest proporcjonalnym pomniejszeniem stronnicy papieru. W chwili obecnej nie jest to stwierdzenie zbyt precyzyjne, gdyż po wprowadzeniu znormalizowanych formatów papieru szeregu A i B istnieje minimalna rozbieżność w ustalaniu kolumny, dlatego też duży nacisk kładziemy na precyzyjne ustalenie marginesów według złotego podziału. Obecnie produkowane znormalizowane formaty papieru odbiegają od proporcji złotego podziału. Formaty szeregów A i B wywodzące swój stosunek boków z proporcji boku jego przekątnej (pierwiastek z 2). Dlatego też stosunek ten wynosi 5/7 a nie jak w proporcji złotego podziału 5/8, dlatego też teoria ta w chwili obecnej jest jedynie przydatna do ustalania marginesów. Format
A5 (148/210) format kolumny (24/36 cycero), obliczyć według teorii złotego
podziału marginesy.
Rozróżniamy 3 znormalizowane szeregi formatów A, B, C. Na formatach szeregu A są drukowane najczęściej pozycje akcydensowe, służą one także do celów administracyjno biurowych i dokumentacyjnych. Szereg B używa się go najczęściej do wyrobów książkowych. Szereg C jest szeregiem formatowo pośrednim między A i B służy jako materiał do produkcji opakowań.
Ogólne zasady składu wzorów matematycznych: Sens wzoru matematycznego zależy nie tylko od symboli liter z których wzór się składa lecz także od ich kroju, wielkości oraz odstępu między nimi. Wzory matematyczne należy składać jednym rodzajem kroju pisma, zastosowaniem pisma podrzędnego oraz kursywy. Kursywą należy składać wszystkie wartości zmienne. Pismem normalnym składa się wszystkie wartości stałe i operatory. Cyfra stojąca przed symbolem nazywa się współczynnikiem i należy ją składać pismem normalnym. Frakcja górna i dolna inaczej zwana wskaźnikiem składa się zawsze pismem normalnym o wielkości maksymalnie 5-6 punktów. Odstępów nie dajemy:
Odstęp
1 fireta też tylko w jednym wypadku jeżeli w jednym wierszu mamy
do czynienia z większą ilością wyrażeń matematycznych. Zasada składania wzorów matematycznych: Wyrażenie matematyczne w postaci ułamka składamy w ten sposób by linia ułamkowa była zawsze na poziomie znaku relacji matematycznej natomiast ułamki lub teksty znajdujące się w liczniku i mianowniku powinny być rozmieszczone systematycznie w sposób stopniowany od głównej linii ułamkowej. Najważniejsze znaki matematyczne: + - = : ? Ç ą ¸ itp. Znaki stosunku matematycznego: ť ? ? < > ? itp. Inne znaki ^ ? D wszystkiego rodzaju nawiasy Skrót matematyczne sin cos tg ctg log accos m km itp. Znaki wzorów chemicznych:
Zasada składu prostych wzorów chemicznych: Na ogół obowiązują zasady składów wzorów matematycznych. Należy jednak pamiętać, że niektóre znaki chemiczne mają inne znaczenie niż w matematyce są to znaki: + - =
Kontrolując wyskładany tekst zwracamy uwagę na: stosowanie właściwych odstępów, staranność justowania, prawidłowe ustawienie znaków matematycznych i chemicznych, zastosowanie odpowiedniego kroju pisma, zastosowanie znaków przystankowych i numeracji, prawidłowe przenoszenie wzorów.
Skład tekstu w językach obcych: Zasady składu w językach obcych standardowo nie odbiegają od zasad języka polskiego, należy jednak zwrócić uwagę na poszczególne tematy tj. skład adresów, cen wskaźników czasowych. Język angielski - przy składzie tekstu w j. Angielskim klasycznym odstępem między wyrazowym jest ? fireta czyli jest to odstęp standardowo mniejszy niż w j. polskim. Pozostałe zależności tzn. wcięcia akapitowe, zasady przenoszenie wyrazów, interpunkcji składa się tak jak w j. polskim. Adresy j. ang. składamy według kolejności: numer domu, ulica, miasto, dzielnica. Ceny w j. ang. obowiązuje zasada, że znak funta składa się przed liczbą bez odstępu, zaś szyling i pens składamy pismem dwuelementowym po cyfrze. Stany zjednoczone - znak dolara składa się przed ceną bez odstępu. Czas w j. ang. używa się 12 h podziału am, pm. Daty, nazwy miesięcy składa się z dużych liter odmiennie W. Brytanii i USA. W Anglii najpierw składamy DD-MM-RR, natomiast w USA najpierw składa się MM,DD,RR z przecinkiem. Bardzo używa się formy skróconej DD/MM/RR oddzielone kreskami. Skróty miar ang. składa się z kropką i oddziela się normalnym odstępem od liczby. Skróty miar metrycznych są takie same jak w innych językach lecz składane z kropką na końcu. Procent numer w ang. znak % składa się bezpośrednio po liczbie natomiast skrót numeru składa się z kropką na końcu. Przenoszenie wyrazów w j. ang. należy jeśli to możliwe unikać przenoszenia wyrazów (wyłączając skład gazetowy). W wypadku konieczności przenoszenia nie wolno przenosić wyrazów jednosylabowych, nie wolno zamieszczać na końcu wiersz wyrazu z literą x. Wersaliki w j. ang. należy składać imiona własne, słowa utworzone z imion własnych, tytuły i godności znajdujące się przy nazwisku, zaimek duże I, nazwy miesięcy i dni tygodnia, okresy i wydarzenia historyczne. Język niemiecki - w j. niemieckim występują trzy litery akcentowe ä, ö, ü ponadto spotykamy się z tzw. ligaturą ortograficzną b . Adresy składamy według następującej kolejności miasto, ulica lub plac, numer domu. Występuje tam pojęci ulicy bocznej. Ceny skróty niemieckich jednostek monetarnych DM, Pf, ceny składamy w następujący sposób 2DM. W języku niemieckim występują tylko miary metryczne, które składamy podobnie jak w języku polskim bez kropki po skrócie. Skrót procent, numer po skrócie numer dajemy kropkę. Skróty tytułów naukowych składa się zawsze z dużej litery z . na końcu. Wersaliki. Dużą literą w j. n. należy składać wszystkie rzeczowniki i imiona własne. Przymiotniki tworzące z rzeczownikiem imiona własne. Wyróżnienia w j. n. jako wyróżnienie w tekście najczęściej używa się odmiany pól grubego lub grubego. Język rosyjski - w tym języku używany jest alfabet typu cyrylica. Adresy składa się: miasto, ulica, numer domu, wieś. Ceny, cyfra skrótu rubla cyfra skrótu kopiejki. Miary w j. ros. Wszystkie składa się kursywą bez kropek. Klasyczny odstępy między wyrazami w języku rosyjskim wynosi 1/2 fireta nie ma tendencji zmniejszania. Wersaliki z dużych liter w języku rosyjskim składamy imiona własne, tytuły, godności państwowej, nazwy instytucji.
Tabele: Tabelą nazywamy zestaw tekstów i liczb rozmieszczonych według usystematyzowanego układu. Każda tabela składa się z następujących pozycji:
Rozróżniamy następujące tabele:
Tabela dziełowa jest to rodzaj tabel w których można pominąć zastosowanie linii poziomych i pionowych w boczku i polu rubrykowym. Tabele taką nazywamy układem tabelarycznym. Tabele formularzowe - jest to rodzaj tabel o dużej ilości małych rubryk w polu rubrykowym, należy pamiętać o odpowiednim doborze wielkości rubryki by uniknąć kłopotów z ręcznym lub maszynowym wpisywaniem tekstu w dane rubryki Kwestionariusze - jest to rodzaj druku akcydensowego w którym następuje ręczne wpisywanie danych w poszczególnych linijkach lub rubrykach. Przy składzie kwestionariuszy, należy zwrócić uwagę na odpowiednią ilość miejsca w poziomie na poszczególne gamy. Ważnym jest także by interlinia była dostosowana do możliwości ręcznego wpisywania danych.
Makieta Jako nieodzowna część tekstu z ilustracjami (kliszami). Przy obłamywaniu tekstu ilustracjami należy stosować się do odręcznie sporządzonego szkicu wydawniczego. W razie braku specjalnych wskazówek co do ilustracji należy pamiętać by ilustracje w pozycjach naukowych, technicznych i podręcznikach szkolnych były włamywane jak najbliżej tekstu do którego się odnoszą. Tekst i klisze powinny zawierać się na stronach tzw. nieparzysta parzysta strona. Jeśli ilustracje są luźno związane z tekstem wskazane jest umieszczenie ich na stronach nieparzystych.
Materiały zdjęciowe na środku kolumny należy umieszczać w jej środku optycznym nie arytmetycznym, tak aby nad ilustracją znajdowało się 3-5 wierszy tekstu więcej pod ilustracją niż nad nią. W takim przypadku podpis pod zdjęciem złożony innym krojem pisma (najczęściej kursywą) i oddzielony od tekstu zasadniczego odstępem wlicz się w powierzchnię materiału ilustracyjnego. Jeśli zachodzi konieczność umieszczenia obok siebie dwóch materiałów zdjęciowych to powinny być one rozmieszczone według w/w zasad oraz należy pamiętać o tym by odstęp między nimi wynosił minimum 6 punktów. Zasada 3-2-4 Jeśli na środku kolumny trzeba rozmieścić 2 ilustracje to przy podziale wierszy między nimi należy najmniejsza liczba wierszy nad nimi, nieco więcej wierszy nad górną ilustracją a najwięcej wierszy pod dolną ilustracją, stosunek ten powinien wynosić 3-2-4. Przy podziale tekstu nad i pod ilustracją nie można pozostawić pierwszego wiersza akapitu nad materiałem zdjęciowym a końcowego pod nim. Nie należy umieszczać ilustracji na końcu części lub rozdziału a bezpośrednio przed tytułem rozdziałów. Niedopuszczalnym jest także umieszczanie materiałów zdjęciowych na kolumnach końcowych w całych pozycjach wydawniczych. Zasada ta nie dotyczy ilustracji związanych ściśle z tekstem w wydawnictwach technicznych, naukowych oraz podręcznikach. Ilustracja całokolumnowa powinna być w miarę możliwości rozmieszczana od góry kolumny. Za ilustrację całokolumnową uważa się ilustrację z podpisem zajmującą 5/6 długości formatu kolumny, lecz bez wierszy tekstowych. Na kolumnie z ilustracją całokolumnową nie umieszcza się pagi. Znane są dwa rodzaje umieszczenia tego rodzaju materiałów zdjęciowych na kolumnie. Ilustracje całokolumnową umieszczamy w środku optycznym kolumny łącznie z podpisem, który przylega do materiału zdjęciowego. Drugi sposób polega na umieszczeniu materiału zdjęciowego bezpośrednio przy górnej krawędzi kolumny, natomiast podpis umieszczony jest bezpośrednio przed dolną krawędzią kolumny. Poprzeczne ilustracje całokolumnowe należy umieszczać tak aby przy czytaniu by było odwracać książki to znaczy na kolumnach parzystych górna część ilustracji powinna być umieszczona przy marginesie zewnętrznym, a podpis przy grzbiecie, natomiast przy nieparzystych na odwrót. Odstęp pomiędzy obrazem, a jego podpisem powinien być 2x mniejszy od odstępu pomiędzy podpisem a tekstem, natomiast odstęp pomiędzy tekstem a ilustracją od góry oraz pomiędzy tekstem a ilustracją od dołu powinien wynosić około 1 wiersz tekstu podstawowego. Jeśli przy łamaniu książek, których ilustracje związane są z tekstem, a nie możliwym jest umieszczenie ich bezpośredni przy tekście ich dotyczących, można je wtedy skomasować na oddzielnej kolumnie w pobliżu tekstu do których się odnoszą.
Obłamywanie klisz, zdjęć z tekstem: Materiały zdjęciowe obłamywane tekstem powinny być umieszczone przy marginesach zewnętrznych. Jeśli istnieje konieczność obłamywania drugiej ilustracji na tej samej kolumnie to wtedy można umieścić ją jako drugą przy marginesie wewnętrznym w celu uniknięcia trudności w przenoszeniu wyrazów oraz zachowania odpowiednich odstępów między nimi. Wiersze obłamujące ilustracje powinny zawierać minimum 25 znaków.
W tekstach obłamujących należy unikać umieszczania tytułów. Tekst obłamujący nie powinien być także rozpoczęciem lub zakończeniem akapitu . Odstęp między tekstem obłamującym a materiałem zdjęciowym w całej pozycji powinien być jednakowy i wynosić 1 wiersz tekstu podstawowego. Należy unikać obłamywania w pozycjach książkowych materiałów zdjęciowych z czterech stron (zanika przejrzystość i czytelność pozycji). W wydawnictwach albumowych dopuszczalne jest umieszczanie podpisów lub objaśnień mat. zdjęciowego na końcu danej pozycji lub na stronicach następnych to znaczy na stronie nieparzystej materiał zdjęciowy, podpis i objaśnienie materiału na stronie parzystej.
Obłamywanie tabel i układów tabelarycznych: Podobna zasada jak przy obłamywaniu materiałów ilustracyjnych dotyczy przy łamaniu i obłamywaniu tabel i układów tabelarycznych. Obowiązują tu te same parametry odstępów podpisów oraz odległości obłamywań. Łamanie składu z tabelami:
Zasada łamania kolumn wielołamowych:
Sposoby wykonywania kalkulacji publikacji wydawniczych:
A1 - 610x860 mm=61x86 cm= 0,53m2 0,53 x 80 x 3,00 + 0,13 zł arkusz A1 - 0,13 zł / p. offsetowy B1 = 700 x 1000 mm = 70x100 0,7x80x3,00= 0,17 zł arkusz B1 - 0,17 zł / p. offsetowy A1+ = 630x880 0.56x80x3,00=0,14 zł 3 - 3,45 zł kg lepsze offsetowe 4,05 - 5,2 zł kg kredowe powlekane
Gazeta:
Rodzaje łamania:
Zasada składu tytułów w w wydawnictwach gazetowych:
Znając wartości poszczególnych miejsc na kolumnie należy unikać błędów polegających na spychaniu artykułów ważnych np. w prawy lub lewy dolny kąt kolumny. Materiał powinien się znaleźć w takim miejscu na jakie zasługuje z uwagi na reprezentowaną wartość tematyczną. Przykłady procentowej wartości miejsca na kolumnach podzielonych na cztery symetryczne pola. Wartości
strony parzystej:
Wartości
strony nieparzystej:
Przykład
procentowej wartości podzielona na 4 części w poziomie:
Techniczne nazwy materiałów zawartych na kolumnie: Rozróżnimy następujące gazetowe nazwy miejsc na kolumnie:
Materiały
zdjęciowe - w wydawnictwach gazetowych są dodatkiem do tekstu,
dlatego też nie powinny przytłaczać go swym formatem |
Materiałoznastwo :: Procesy introligatorskie :: Technologia składu tekstu :: Strona główna |
Buziaczki : Bobasy : FUN : XO.PL : Miłosny : Radośnie : Marudek : Cytater : Moja Karteczka : Wenuski |